Ahogy az internet teljesen beférkőzött a mindennapjainkba, már nem az a kérdés, hogy jelen kell-e lenned vállalkozóként online. A kérdés az, hogy hogyan kerülhetnél minél inkább szem elé? És ezen a ponton válik fontossá a SEO, vagy magyarul keresőoptimalizálás.
Sok tévhittel ellentétben a SEO nem egy egyszeri beállítást igénylő feladat, hanem folyamatos munka. Olyan beállítások és munkafolyamatok összessége, amelyeknek segítségével növekszik a weboldalad organikus elérése.
Organikus = Nem fizetett
Nézzük sorban, hogy milyen fajtái vannak a SEO-nak és mit tehetsz azért, hogy a te weboldalad előrébb kerüljön a Google keresőben.
Tartalomjegyzék
Technikai SEO
A technikai SEO, ahogyan a nevében is benne van, technikai beállításokat jelent. A technikai SEO-ra már a weboldal készítése közben figyelni kell, és ennek figyelembevétele a weboldal készítőjének a feladata.
A technikai seo részei
1. Reszponzívan kialakított design
A reszponzívan kialakított design lényege, hogy a weboldalad minden eszközméreten tökéletesen jelenik meg és felhasználóbarátan működik. A reszponzivitás az okostelefonok elterjedése óta kap kiemelt figyelmet, mivel a weboldalakra érkező forgalom nagy része ma már mobileszközökről történik.
2. Gyors betöltési sebesség
A betöltési sebesség rengeteg tényezőtől függ, de általánosan elmondható, hogy ha túl sokáig tart az oldalad betöltése, akkor azt nem fogják megvárni az emberek, egyszerűen keresnek mást.
3. Optimalizált url struktúra
A weboldalad oldalainak url-jei legyenek rövidek, érthetőek és logikusak. Ezt a keresőmotorok is díjazzák és a felhasználó számára is előnyös ha könnyen olvashatóvá és megjegyezhetővé teszed őket.
Egy jól optimalizált url struktúra például tartalmazza azokat a fő kulcsszavakat, amelyek leírják az adott oldal tartalmát.
4. XML oldaltérkép
Az XML oldaltérkép egy olyan .xml kiterjesztésű fájl, amely tartalmazza a weboldalad összes oldalának url-jét. Az oldaltérkép segíti a keresőmotorokat a weboldal feltérképezésében és indexelésében.
Az oldaltérkép elsősorban új weboldalaknál hasznos, különösen akkor, ha a weboldaladra még nem mutat elég külső hivatkozás. Ha szeretnéd a weboldalad indexelését felgyorsítani, akkor az oldaltérképet beküldheted a Google Search Console-on keresztül, ami biztosítja, hogy a Google minél hamarabb észlelje és indexelje az új tartalmaidat.
5. Alap webes mutatók
Az alap webes mutatók olyan, a Google által meghatározott mérőszámok, amelyek a rangsorolás szempontjából kulcsfontosságak. Elsősorban fejlesztőknek nyújtanak támpontot, de akkor is ellenőrizni tudod a weboldalad alap webes mutatóit, ha nem vagy fejlesztő. Ezen az oldalon tudod megtenni: pagespeed.web.dev
Egyszerűen írd be a weboldalad urljét és kattints az elemzés gombra. Ha a weboldalad technikailag megfelelően lett felépítve és optimalizálva, akkor nagy valószínűséggel jó értékeket fog elérni.
Érdemes szem előtt tartani, hogy egy sok funkcióval, vagy rengeteg képpel rendelkező weboldal biztosan alacsonyabb pontszámot fog elérni mint egy szinte üres, csak szöveget tartalmazó weboldal.
On-page seo
Az on-page SEO vagy más néven on-site SEO röviden összefoglalva a magas minőségű, folyamatosan frissülő, optimalizált tartalom a weboldalon.
A folyamatosan frissülő tartalom nem azt jelenti, hogy kiválasztasz egy mondatot a kezdőlapodon és időközönként átfogalmazod. Ennél azért némileg nagyobb erőfeszítést igényel a folyamat.
On-page SEO részei
1. Releváns kulcsszavak
A kulcsszókutatás az egyik legfontosabb része a weboldal szövegírásnak, valójában ezzel kezdődik maga a szöveg megírása. A kulcsszókutatás során olyan szavakat és kifejezéseket keresünk, amelyeket a célközönségünk használ, és nagy eséllyel a keresőbe is ezeket a szavakat írja be. Ezután a mondanivalónkat úgy fogalmazzuk meg, hogy tartalmazza a kulcsszavakat érthető, emberi módon.
Fontos: a kulcsszavak elhelyezése logikus legyen, kerüld a kulcsszóhalmozást! Kulcsszóhalmozással találkozhatsz például, ha Ebay-en vagy Aliexpress-en rákeresel bármilyen termékre és elolvasod a termékmegnevezést. Általában egymás mellé dobált szavak összessége, amelyeknek együtt olvasva semmi értelme nincsen.
2. Meta címek, meta leírások
A meta címek és a meta leírások célja, hogy az adott oldal tartalmát röviden összefoglalja a felhasználó és a keresőmotorok számára. Ha rákeresel valamire a Google keresőben, akkor a találati listában minden találatnak a meta címét és meta leírását fogod látni.
Ha például a kulcsszókutatás szóra keresel rá, akkor a találatok valahogy így néznek ki:

A fenti képen a meta címeket kék színnel és nagyobb betűmérettel látod. Ezek ajánlott hossza 50-60 karakter. A meta cím alatti rövid leírás pedig a meta leírás, ajánlott hossza 140-150 karakter. Meta címnél a 60 karaktert, meta leírásnál pedig a 150 karaktert nem ajánlott túllépni, mert az már nem fog megjelenni.
3. Képek optimalizálása
A betöltési sebesség szempontjából kulcsfontosságú, hogy a weboldalra kerülő képek megfelelően optimalizálva legyenek. Ha csak feltöltünk minden képet, úgy ahogy a fényképezőből kijött, vagy ahogy megkaptuk a fotóstól, az meglehetősen le tudja lassítani a weboldal betöltését.
Feltöltés előtt a képeket ajánlott átméretezni, tömöríteni, feltöltéskor pedig a hozzá tartozó alt tag-et kitölteni. Az alt tag, vagy magyarul alternatív szöveg célja, hogy szövegesen leírja, hogy mi látható a képen. Az alt tag-et a keresőmotorok is olvassák, és a látássérült felhasználók számára is segítséget nyújt.
4. Friss, minőségi tartalom
A hasznos, minőségi tartalmak megosztásának az általános módja, ha blogot vezetsz. A blogbejegyzések ideális hossza 1000-2000 szó között van. Mindig törekedj arra, hogy a megosztott tartalmak relevánsak legyenek a célközönséged számára.
A megosztott tartalom legyen eredeti (a duplikált tartalmat a Google bünteti), helyesírási hibáktól mentes, valóban hasznos a célközönséged számára, és lehetőleg olyan témában írd, amihez értesz.
Magas minőségű és hasznos tartalmat írni rendkívül időigényes feladat, ami rengeteg kitartást és munkát követel tőled. De ha belefekteted az időt, akkor hosszútávon tudsz forgalmat generálni az oldaladra, és olyan szintű bizalmat tudsz kiépíteni az olvasóidban, amelyet fizetett hirdetésekkel nem tudnál elérni.
Off-page seo
A keresőoptimalizálás 3. nagy csoportja az off-page SEO vagy más néven off-site SEO. Az off-page SEO lényege röviden a linképítés, vagyis hogy mennyi külső link (backlink) mutat a te weboldaladra. Minél több link vezet a te weboldaladra megbízható és magas presztizsű weboldalakról, a Google annál megbízhatóbbnak és színvonalasabbnak fogja tartani a te honlapodat is.
A linképítés emiatt egy nagyon fontos része a SEO-nak. De milyen lépéseket tudsz tenni annak érdekében, hogy minél több külső link vezessen a te oldaladra?
Off-page SEO részei
1. Közösségi média jelenlét
Aktív közösségi média jelenléttel folyamatosan tudsz forgalmat terelni a weboldaladra. Ehhez optimalizáld a social media fiókjaidat, és mindenhol add meg a weboldalad címét, ahol lehet.
Bár a közösségi média jelenlét nem befolyásolja közvetlenül a keresőlistában elért helyezésedet, a vállalkozásod ismeretségének növelésében nagy szerepet játszik. Így ha van rá energiád, akkor mindenképp előnyös a használata.
2. Kapcsolatépítés
Első hallásra furcsának tűnhet, hogy mi köze a kapcsolatépítésnek a weboldalad SEO-jához, pedig nagyon is nagy hatással lehet rá.
Ha építed a kapcsolataidat, növekszik a vállalkozásod ismeretsége, és más oldalakon is elkezdenek rád utalni, vagyis ezáltal is épül a weboldaladra mutató linkek száma. Például veled készült interjúk által, termékajánlások útján vagy akár vendégbejegyzések írásával.
3. Google my Business
A Google egyik leghasznosabb ingyenes eszköze induló vállalkozások számára. A Google My Business segítségével a vállalkozásod megjelenik a Google térképen, és a helyi keresési találatokban is.
A láthatóság növelése mellett egy másik nagy előnye is van: az ügyfeleid/vásárlóid nyilvánosan írhatnak véleményt a vállalkozásodról. Azt pedig mind tudjuk, hogy a nyilvánosan írt vélemények mennyire fontosak amikor új szolgáltatást veszünk igénybe vagy terméket vásárolunk.
Hogyan tovább?
Ha a fentieket elolvasod akkor már láthatod, hogy nincs egy mindenkire általánosan ráhúzható keresőoptimalizálás lépésről-lépésre útmutató.
A keresőoptimalizálás egy folyamat, és naponta tehetsz egy lépést affelé, hogy javíts az organikus helyezéseden.
Hogyan kezdj bele a keresőoptimalizálásba?
- Ellenőrizd a weboldalad szövegét
Tartalmaz olyan releváns kulcsszavakat, kifejezéseket, amelyre a célközönséged rákereshet? Ha nem, vagy csak elvétve, akkor bizony csiszolni kell még a szövegen. - Nézd át a meta címeket és a meta leírásokat.
Ha szeretnéd leellenőrizni, hogy jelenleg hogyan jelennek meg az oldalaid a Google keresőben, akkor a böngészőbe írd a site:weboldalad.hu kifejezést, ezután pedig a Google kilistázza a weboldalad összes indexelt oldalát. Egyértelműen kiderül a meta tag-ekből az adott oldal tartalma? Tartalmaz kulcsszavakat? Ha nem, akkor ezt is javítsd - Regisztrálj Google My Business-re
- Gondold át, hogyan fogsz forgalmat terelni a weboldaladra
Rengeteg lehetőség áll ehhez rendelkezésedre, többek között: blogolás, social media, fizetett hirdetések. Mi a legjobb választás? Az, amivel hosszútávon konzisztens tudsz maradni.