Így találd meg a tökéletes nevet a vállalkozásodnak

Ha saját vállalkozáson töröd a fejed, akkor valószínűleg azon is elkezdtél gondolkodni, hogy milyen nevet kellene neki adnod.

Az egyszemélyes vállalkozások sokszor személyes márkák is, ezért gyakran a vállalkozó a saját nevét használja. De a fotósoknál is elterjed szokás, hogy a jól bevált minta alapján a [saját név] + photo elnevezést használják. Ez nagyon előnyös, mert egyszerre két fontos információ is kiderül belőle: a vállalkozó neve és a foglalkozása.

De ha te nem vagy fotós és nem szeretnéd a saját nevedet használni, akkor picit nehezebb a dolgod. Ki kell találnod egy olyan nevet, amely megjegyezhető, nem túl hosszú, könnyen kiejthető, talán a vállalkozásodhoz is köze van (vagy legalább hozzád) és még nem foglalt. Hú, ez lehetetlen küldetésnek tűnik!

A következő sorokban adok pár ötletet, hogyan indulj el, ha névválasztáson gondolkodsz. Mivel a Chat GPT elég egyértelmű ötlet és valószínűleg neked is eszedbe jutott már, ezért ebbe a felsorolásba nem tettem bele.

Vállalkozás név ötletek

Először is fogj papírt és ceruzát, vagy nyisd ki a laptopod és írd le azokat a szavakat, amelyek a következő kérdésekre beugranak.

Milyen kulcsszavak jutnak eszedbe, ha a vállalkozásodra és a termékedre/szolgáltatásodra gondolsz?
Milyen kulcsszavak jutnak eszedbe a személyes életedből, amelyekhez kötődsz? Pl.: a neved, gyermeked neve, kedvenc városod, állatod, virágod, szavak amelyek örömmel töltenek el.
Milyen érzést szeretnél kelteni az ügyfeledben ha igénybeveszi a szolgáltatásodat, vagy megvásárolja a termékedet?

Szánj rá időt, nem kell 1 nap alatt kitalálnod a vállalkozásod nevét! Ha jól átgondoltad a kérdéseket és mindegyikre írtál ötleteket, akkor legalább 10-20 kulcsszót biztosan lejegyzeteltél. Ez lesz a kiinduló pont!

Vállalkozás nevek fajtái

Ha tudod milyen fajta vállalkozásnevek a leggyakoribbak, akkor könnyebb lesz az ötletelés. A következő részben ezeket vesszük sorra. Ezen a ponton elkezdhetsz azon gondolkodni, hogy milyen neveket tudnál az összegyűjtött kulcsszavakból alkotni. De az is lehet hogy még több ötlet fog eszedbe jutni. Jegyzeteld le mindet!

1. Leíró nevek

Ezek a nevek magukban foglalják azt, amivel a vállalkozás foglalkozik. Ha a nevet elolvasod, akkor tudod, vagy legalább nagyjából sejted hogy mit fogsz kapni.

Ilyen nevek például: Burger King, Internet explorer, Paypal, The Body Shop, Media Markt.

Márkanév szempontjából ez az egyik legelőnyösebb választás, mert ha valaki először találkozik a neveddel, akkor nem kell magyarázkodnod, hogy mivel foglalkozol.

2. Metaforikus/asszociatív nevek

Ezek a nevek nem írják le konkrétan hogy mit szolgáltatnak, hanem érzelmeken keresztül utalnak arra, hogy milyen élményt nyújtanak. Ennek a csoportnak az az előnye, hogy nem szorít be egy-egy témakörbe, a névválasztásnak csak a képzeleted szab határt. Ennek következtében pedig nagyon egyedi nevekkel lehet előállni.

Példák metaforikus/asszociatív márkanevekre: Amazon, amiről rögtön az esőerdő és a benne rejlő, érdekesebbnél érdekesebb, felfedezni váró dolgok jutnak eszünkbe.

De ebbe a kategóriába sorolható még a Nike. A Nike szó az ókori görög mitológiában a győzelem istenének a neve volt. Ez pedig tökéletesen egybecseng azzal, amelyet a márka közvetíteni akar. Hiszen a Nike a sportolókhoz szól, akiknek a végső célja a győzelem megszerzése.

Van olyan szó, amely átadja azt az érzést amit te is ki szeretnél váltani a szolgáltatásoddal?

3. Kitalált nevek

Ebbe a kategóriába eső nevek kitalált szavak, vagyis önállóan nincsen semmiféle jelentésük. Ezekhez a nevekhez gyakran létező szavak adják az inspirációt, kiragadva egy jól csengő részletet belőlük.

Szerintem kitalált névvel az egyik legnehezebb előállni, rendkívül sok kreativitást igényel. Ebbe a csoportba sorolható a Sony, Google vagy a Häagen Dazs.

4. Mozaikszavak

A mozaikszvakaban minden egyes betű valaminek a rövidítése. Akkor érdemes használni, ha nagyon sok szót szeretnél a márkanevedben elrejteni, de akkor túl hosszú lenne.

Mozaikszó például az IKEA, aminek első két betűje az alapítóra, Ingvar Kampra utal, a származási helye, Elmtaryd a farm neve, ahol felnőtt, Agunnaryd pedig a településé. Semmi köze nincs a lapraszerelt bútorokhoz, mégis világhírnévre tett szert.

Van esetleg több olyan szó amely tetszik? Kezdj el játszani a kezdőbetűikkel, próbálj ki több sorrendet. Van olyan ami jól hangzik? Írd le!

5. A 2 az 1-ben nevek

Ezek a márkanevek két, külön is értelmes szó összegyúrásából jönnek létre. Természetesen úgy, hogy a végeredmény jól csengő legyen.

Ilyen név például az Instagram, amely az instant camera és a telegram szavak összetétele, vagy a Pinterest, amely a pin (magyarul gombostű) és az interest (magyarul érdeklődés) szavakból áll össze.

Vannak olyan szavak a listádon, amelyeket össze lehetne párosítani, esetleg néhány szótagot belőlük?

Ellenőrzés

Valószínüleg mostanra sikerült néhány ötlettel előállnod a vállalkozásod nevét illetően. De itt még nem áll meg a munka, le kell ellenőrizni hogy elérhető-e a választott név.

Ellenőrizd, hogy elérhető-e a névhez tartozó domain, az általad elképzelt végződéssel. Ezt pl itt tudod megtenni.
Keress rá a választott névre Google-ben és ellenőrizd, milyen találatok jönnek fel. Ebből is sokminden kiderül, például hogy nincs-e másik vállalkozás aki ugyanezt a nevet használja.
Ellenőrizd, hogy elérhető-e a név azokon a social media felületeken, ahol majd aktívan jelen szeretnél lenni.
Ellenőrizd ezen a linken, hogy nincs-e levédetve a márkanév azon a területen, ahol te is tevékenykedsz.

Remélem, hogy a fentiek segítségével sikerült megtalálni a vállalkozásod nevét. Ha viszont még mindig cikáznak a gondolatok, akkor ne feledd hogy a vállalkozásod valódi értéke nem a nevedben rejlik, hanem a szolgáltatásod minőségében.

Nem kell rögtön a tökéletes névvel előrukkolnod, csak legyen egy elég jó, amit használni tudsz. Később pedig, ha úgy alakul, megváltoztatod. Így tett a BackRub, a Brad’s Drink és a Burbn is. De a mai nevük lehet, hogy ismerősebben cseng: Google, Pepsi és Instagram.

Ezeket gondold át weboldal készítés előtt

Weboldal készítés előtti teendők útmutató

Töltsd le az ingyenes útmutatót és tudd meg, milyen lépések előzik meg egy profi weboldal elkészítését. Akár szakemberrel dolgozol együtt, akár önállóan tervezel nekivágni.

    Elfogadom az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltakat.
    Feliratkozom a hírlevélre, hogy a későbbiekben hasznos és értékes tartalmakat kapjak.