Ha saját vállalkozáson töröd a fejed, akkor valószínűleg azon is elkezdtél gondolkodni, hogy milyen nevet kellene neki adnod.
Az egyszemélyes vállalkozások sokszor személyes márkák is, ezért gyakran a vállalkozó a saját nevét használja. De a fotósoknál is elterjed szokás, hogy a jól bevált minta alapján a [saját név] + photo elnevezést használják. Ez nagyon előnyös, mert egyszerre két fontos információ is kiderül belőle: a vállalkozó neve és a foglalkozása.

De ha te nem vagy fotós és nem szeretnéd a saját nevedet használni, akkor picit nehezebb a dolgod. Ki kell találnod egy olyan nevet, amely megjegyezhető, nem túl hosszú, könnyen kiejthető, talán a vállalkozásodhoz is köze van (vagy legalább hozzád) és még nem foglalt. Hú, ez lehetetlen küldetésnek tűnik!
A következő sorokban adok pár ötletet, hogyan indulj el, ha névválasztáson gondolkodsz. Mivel a Chat GPT elég egyértelmű ötlet és valószínűleg neked is eszedbe jutott már, ezért ebbe a felsorolásba nem tettem bele.
Vállalkozás név ötletek
Először is fogj papírt és ceruzát, vagy nyisd ki a laptopod és írd le azokat a szavakat, amelyek a következő kérdésekre beugranak.
Szánj rá időt, nem kell 1 nap alatt kitalálnod a vállalkozásod nevét! Ha jól átgondoltad a kérdéseket és mindegyikre írtál ötleteket, akkor legalább 10-20 kulcsszót biztosan lejegyzeteltél. Ez lesz a kiinduló pont!
Vállalkozás nevek fajtái
Ha tudod milyen fajta vállalkozásnevek a leggyakoribbak, akkor könnyebb lesz az ötletelés. A következő részben ezeket vesszük sorra. Ezen a ponton elkezdhetsz azon gondolkodni, hogy milyen neveket tudnál az összegyűjtött kulcsszavakból alkotni. De az is lehet hogy még több ötlet fog eszedbe jutni. Jegyzeteld le mindet!
1. Leíró nevek
Ezek a nevek magukban foglalják azt, amivel a vállalkozás foglalkozik. Ha a nevet elolvasod, akkor tudod, vagy legalább nagyjából sejted hogy mit fogsz kapni.

Ilyen nevek például: Burger King, Internet explorer, Paypal, The Body Shop, Media Markt.
Márkanév szempontjából ez az egyik legelőnyösebb választás, mert ha valaki először találkozik a neveddel, akkor nem kell magyarázkodnod, hogy mivel foglalkozol.
2. Metaforikus/asszociatív nevek
Ezek a nevek nem írják le konkrétan hogy mit szolgáltatnak, hanem érzelmeken keresztül utalnak arra, hogy milyen élményt nyújtanak. Ennek a csoportnak az az előnye, hogy nem szorít be egy-egy témakörbe, a névválasztásnak csak a képzeleted szab határt. Ennek következtében pedig nagyon egyedi nevekkel lehet előállni.

Példák metaforikus/asszociatív márkanevekre: Amazon, amiről rögtön az esőerdő és a benne rejlő, érdekesebbnél érdekesebb, felfedezni váró dolgok jutnak eszünkbe.
De ebbe a kategóriába sorolható még a Nike. A Nike szó az ókori görög mitológiában a győzelem istenének a neve volt. Ez pedig tökéletesen egybecseng azzal, amelyet a márka közvetíteni akar. Hiszen a Nike a sportolókhoz szól, akiknek a végső célja a győzelem megszerzése.
Van olyan szó, amely átadja azt az érzést amit te is ki szeretnél váltani a szolgáltatásoddal?
3. Kitalált nevek
Ebbe a kategóriába eső nevek kitalált szavak, vagyis önállóan nincsen semmiféle jelentésük. Ezekhez a nevekhez gyakran létező szavak adják az inspirációt, kiragadva egy jól csengő részletet belőlük.

Szerintem kitalált névvel az egyik legnehezebb előállni, rendkívül sok kreativitást igényel. Ebbe a csoportba sorolható a Sony, Google vagy a Häagen Dazs.
4. Mozaikszavak
A mozaikszvakaban minden egyes betű valaminek a rövidítése. Akkor érdemes használni, ha nagyon sok szót szeretnél a márkanevedben elrejteni, de akkor túl hosszú lenne.
Mozaikszó például az IKEA, aminek első két betűje az alapítóra, Ingvar Kampra utal, a származási helye, Elmtaryd a farm neve, ahol felnőtt, Agunnaryd pedig a településé. Semmi köze nincs a lapraszerelt bútorokhoz, mégis világhírnévre tett szert.

Van esetleg több olyan szó amely tetszik? Kezdj el játszani a kezdőbetűikkel, próbálj ki több sorrendet. Van olyan ami jól hangzik? Írd le!
5. A 2 az 1-ben nevek
Ezek a márkanevek két, külön is értelmes szó összegyúrásából jönnek létre. Természetesen úgy, hogy a végeredmény jól csengő legyen.
Ilyen név például az Instagram, amely az instant camera és a telegram szavak összetétele, vagy a Pinterest, amely a pin (magyarul gombostű) és az interest (magyarul érdeklődés) szavakból áll össze.

Vannak olyan szavak a listádon, amelyeket össze lehetne párosítani, esetleg néhány szótagot belőlük?
Ellenőrzés
Valószínüleg mostanra sikerült néhány ötlettel előállnod a vállalkozásod nevét illetően. De itt még nem áll meg a munka, le kell ellenőrizni hogy elérhető-e a választott név.
Remélem, hogy a fentiek segítségével sikerült megtalálni a vállalkozásod nevét. Ha viszont még mindig cikáznak a gondolatok, akkor ne feledd hogy a vállalkozásod valódi értéke nem a nevedben rejlik, hanem a szolgáltatásod minőségében.
Nem kell rögtön a tökéletes névvel előrukkolnod, csak legyen egy elég jó, amit használni tudsz. Később pedig, ha úgy alakul, megváltoztatod. Így tett a BackRub, a Brad’s Drink és a Burbn is. De a mai nevük lehet, hogy ismerősebben cseng: Google, Pepsi és Instagram.