Mindannyian szeretnénk, ha az ügyfeleink maguktól hagynának rólunk pozitív értékeléseket, de sajnos legtöbb esetben ez nem történik meg. Bármennyire is elégedettek veled, sokszor noszogatásra van szükségük ahhoz, hogy a véleményüket írásba is foglalják.
Vállalkozóként viszont nagyon fontos, hogy pozitív értékelésekkel bizonyítani tudd a vállalkozásod értékét. A pozitív értékelések bizonyító erejűek, és legtöbben az értékelések alapján döntik el, hogy igénybe veszik-e a szolgáltatásodat vagy inkább valalki mást választanak helyetted.
Ezért érdemes minél hamarabb beépíteni a folyamataidba az értékelések kérését is. Később ezeknek az értékeléseknek nagyon nagy hasznát fogod venni, például landing oldal készítésnél vagy a social media felületeiden.

Ezért fontosak a visszajelzések a vállalkozásod számára
A pozitív visszajelzések nem csak téged erősítenek meg abban, hogy jó amit a vállalkozásodban képviselsz, de a potenciális új ügyfeleket is meggyőzik. Az emberek szeretnek arról hallani, hogy hasonló helyzetben lévő embereknek hogyan segített a te terméked, vagy szolgáltatásod és hogyan jutottak el a kezdeti állapotból a vágyott állapotba.
A jó visszajelzés hitelességet épít
A pozitív visszajelzések nem csak téged erősítenek meg abban, hogy jó amit a vállalkozásodban képviselsz, de a potenciális új ügyfeleket is meggyőzik. Az emberek szeretnek arról hallani, hogy hasonló helyzetben lévő embereknek hogyan segített a te terméked, vagy szolgáltatásod és hogyan jutottak el a kezdeti állapotból a vágyott állapotba.
Segít fenntartani a vállalkozásodba vetett hited
Egy kedves visszajelzés megerősít abban, hogy amit csinálsz, annak tényleg van értelme. Ez különösen fontos, amikor épp kicsit elbizonytalanodsz, vagy egyszerűen csak jól esne egy kis lelki ölelés, motiválás. Ha bármikor padlón érzed magad, vagy csak kell egy kis bíztatás, akkor érdemes átfutni a pozitív visszajelzéseket egy kis energia löketért.
Segít a fejlődésben
Nem minden visszajelzés lesz 100%-osan pozitív. Az építő kritikák viszont segítenek abban, hogy csiszold a folyamataidat, finomíts a kommunikációdon, vagy éppen egy új ötlet születhessen belőlük. Fontos, hogy itt az építő kritikákra kell figyelnünk, és nem az alaptalan vádaskodó kommentekre!
Időzítés az értékelések kérésénél
Az időzítés kulcsfontosságú, ha az értékelések kéréséről van szó.
Képzeld el, hogy épp most értetek a közös munka egy fontos mérföldkövéhez. Az ügyfeled elégedett, boldog, hálás, ilyenkor a legintenzívebb a pozitív érzés. És ez az a pillanat, amikor érdemes visszajelzést kérni. Nem később, nem a számla mellé odabiggyesztve. Hanem akkor, amikor még friss az öröm.
Ha azonnal, a legnagyobb elégedettség pillanatában kérünk visszajelzést, akkor sokkal nagyobb eséllyel kapunk őszinte és lelkes választ. Még akkor is, ha a projekt hivatalosan nincs teljesen lezárva, viszont a pozitív élmény már megtörtént.
Használd a reciprocitás elvét
Az emberek természetüknél fogva szeretnek viszonozni. Ezt hívják a reciprocitás elvének. Ha adsz valamit legyen az figyelem, törődés, vagy igényes munka, akkor az ügyfeled ösztönösen vágyik arra, hogy viszonozza. A kérés például kezdődhet így: Ha van egy perced, nagyon sokat jelentene nekem, ha megosztanád a tapasztalataidat…
Ez a megfogalmazás sokkal hatásosabb lehet, mint egy sablonos kérdőív vagy egy felszólítás, hogy Értékelj minket.
Értékes visszajelzésekre van szükség
Bármennyire szomorú, sajnos, nem minden vélemény egyformán segít. Gyakran az emberek hajlamosak rövid egysoros visszajelzéseket adni. Ezek a visszajelzések, bár pozitívak, a vállalkozásunk szempontjából mégsem túl hasznosak.
Az igazán hasznos visszajelzésben érzelmek vannak és segítenek abban, hogy az olvasó (vagyis egy jövőbeli ügyfél) bele tudja képzelni magát a helyzetbe.
Érdemes úgy fogalmazni a visszajelzés kérését, hogy abban az ügyfél kitérjen az alábbi kérdések valamelyikére:
- Milyen problémával fordult hozzád?
- Miért döntött melletted?
- Milyen volt az együttműködés folyamata?
- Mi változott a szolgáltatásod után, miben segítettél neki?
- Mit szeretett a legjobban a közös munkában?
Ahol csak tudod, könnyítsd meg az ügyfeled dolgát, így nagyobb eséllyel fog valóban hasznos értékelést írni. Ha például Google My Business-en keresztül gyűjtöd a visszajelzéseket, akkor az ügyfél el tudja olvasni a korábbi visszajelzéseket. Nem mindenki ír könnyen vagy szívesen visszajelzést, de ha lát néhány példát, akkor könnyebben megfogalmazza a saját gondolatait is.