Érdemes még blogot írni 2025-ben? Így tiltsd le az AI-t a blogodról

Neked mi jut eszedbe, ha a blogolásra gondolsz?
Esetleg a 2010-es évek beauty vagy DIY bloggerei? Számomra a blogolás sokáig egyet jelentett velük. Smink értékelések, outfit fotók, személyes hangvételű bejegyzések a hétvégéről..

Ilyen volt például a népszerű Style and Blog is, amit abban az időben rengetegen követtünk.
De a blogolás nemcsak a beauty bloggerek terepe volt.

Bár erről én akkor még nem tudtam, de a vállalkozások számára egy nagyon fontos stratégiai eszköz volt már akkor is. Blogbejegyzések írásával érték el, hogy a weboldalukra folyamatosan érkezzenek érdeklődők organikusan. Ez a SEO egyik legfontosabb eleme hosszútávon.

Ha például te valamire rákeresel a Google-ben, a találatok nagy része vállalkozások által megírt blogbejegyzés lesz. Ezeknek a célja, amellett hogy információt adnak, hogy bevételt termeljenek a vállalkozás számára.

És itt felmerül a kérdés…

Te mostanában hova írod be a kérdésedet, ha valami érdekel, és gyors választ szeretnél? A Google-be, vagy inkább a ChatGPT-be?

Blogírás az AI korában

Mostanában egyre több vállalkozás találja szembe magát azzal a helyzettel, hogy az AI megjelenése óta a blogjukra érkező forgalom akár 30-60%-al visszaesett.

Ennek az oka viszonylag egyszerű. 
Az AI megjelenésével  nagyon sokat változtak a felhasználói szokásaink, és az emberek jelentős része már nem a Google-be írja a kérdéseit ha keres valamit, hanem egyenesen a ChatGPT-be. 

Nem akarok ítélkezni.. én is gyakran neki teszem fel a kérdéseimet. És sokszor kielégítő választ is kapok, ezért van, hogy már nem keresek rá a Googleben arra, amire 1-2 évvel ezelőtt rákerestem volna.

A Chat GPT károsultjai

Van viszont a vállalkozóknak egy nagyon széles rétege, akik a rendszeres bevételt a blogjukon közzétett tartalmaikon keresztül érik el. Például szakmai cikkeket írnak, vagy személyes véleményüket osztják meg. 

Mások affiliate együttműködésekből szereznek bevételt, vagy hirdetési felületet biztosítanak a weboldalukon. De olyan vállalkozók is vannak, akik a saját terméküket, szolgáltatásukat szeretnék eljuttatni a szélesebb közönséghez szakmai blogbejegyzések írásával.

A fenti vállalkozásokban egy dolog mindenképpen közös. Szükségük van arra, hogy forgalom érkezzen a weboldalukra. Korábban ez úgy működött, hogy minél hasznosabb, egyedibb cikket írtál, annál előrébb sorolta a Google. 

De az AI megjelenése felrúgta az eddigi játékszabályokat…

Így teszi tönkre a mesterséges intelligencia a blogod elérését

Ha információhoz akarunk jutni akkor legtöbbször a Google helyett már inkább a ChatGPT-be (vagy Claude, Perplexity, kinek mi) írjuk be a kérdéseinket. 

Sokkal kényelmesebb, gyorsabb, nem kell áttúrni 5-10 különböző blogbejegyzést, mire megtaláljuk amit kerestünk. (Bár a válaszok tartalma néha elég kérdéses, sokan mégis tényként kezelik ezeket az információkat.)

Viszont azok a vállalkozások, akik korábban a szakmai blogbejegyzéseikből szerezték a jövedelmük nagy részét, most jogosan érzik magukat becsapva és meglopva. Már nem az ő weboldalukra érkezik a látogató, hogy elolvassa az általuk írt bejegyzést, hanem az AI-hoz fordul.

És az AI megadja neki azt az információt, amit a vállalkozás sok-sok évi munkával, szakértelemmel összegyűjtött és megírt.

Vannak olyan AI-eszközök is, amelyek a válaszaik elején vagy a mondatok végén látható módon feltüntetik a felhasznált forrásokat, ilyen például a Perplexity is. Innen akár érkezhetnek is új látogatók a weboldalra, de sajnos lényegesen kevesebb, mint amennyit elvesz az AI.

Hogyan akadályozd meg az AI-t hogy felhasználja  a bejegyzéseidet

Pár napja egy vállalkozó szomorú metaforákat sorolt a vállalkozásáról Instagramon. Ő eddig teljes egészében a blog cikkeiből tartotta fenn a vállalkozását. Igazából az ő szavai gondolkodtattak el engem is, és emiatt született ez a bejegyzés. 

Ezeket írta:

„Úgy érzem magam, mint a nyomtatott újság az internet megjelenése után, vagy a CD az mp3 megjelenése után.”

Szomorú volt ezt olvasni.. Viszont a világ fejlődik és nekünk vállalkozóként ehhez alkalmazkodnunk kell.

Azzal az információval már nem tudsz mit csinálni, amit az AI eddig összegyűjtött a tartalmaidból, de ha a jövőben nem szeretnéd megengedni neki hogy begyűjtse és a saját adatbázisát növelje a te munkáddal, akkor a weboldaladon beállíthatod hogy az AI botok ne járják be.
És az etikus botok tiszteletben is fogják tartani. 

AI botok letiltása WordPressben

Arról eléggé vegyes vélemények terjengenek, hogy érdemes-e megtiltani az AI botoknak hogy bejárják a weboldalad, vagy nem. Ezt mindenkinek magának kell mérlegelnie és vállalkozástól is függ, hogy mi a hasznos neked. Ha például termékeid vannak és szeretnéd ha minél szélesebb körben elterjedne az ismertsége, akkor nem érdemes letiltanod a botokat. De ha olyan szakmai cikkeket osztasz meg, amiknek az írásával rengeteg időt töltöttél, akkor nem valószínű, hogy hasznát veszed az AI válaszokban való megjelenésnek. 

Ahhoz hogy meggátold az AI-t hogy lemásolja a tartalmaidat, a weboldalad robots.txt fájlját kell módosítanod. Ezt legegyszerűbben egy SEO bővítménnyel tudod megtenni, ha nem szeretnél a weboldalad forráskódjában matatni.

Én most a Yoast SEO bővítményt mutatom be, mert ezt ismerem és használom én is. (Ha más SEO bővítményed van, akkor is tudod követni a továbbiakat, csak keresd meg a robots.txt fájlt.)

Ha telepítetted és aktiváltad  a bővítményt, akkor menj a Yoast SEO menüjében az Eszközök menüpontra. A megjelenő ablakban pedig kattints a Fájlszerkesztő szövegre.

A megjelenő ablakban kattints a robots.txt fájl létrehozása gombra. Ez legenerál egy robots.txt fájl-t, és meg is nyitja szerkesztésre. A benne lévő szövegeket ne töröld ki, és a meglévő szövegek FÖLÉ illeszd be a lenti kódrészletet.

Az alábbi kódban összegyűjtöttem a jelenleg ismert legelterjetebb AI botokat. A kód kimásolásához kattints a jobb felső sarokban kattints a kis másolás ikonra.

User-agent: GPTBot
Disallow: /
User-agent: ChatGPT-User
Disallow: /
User-agent: OAI-SearchBot
Disallow: /

User-agent: ClaudeBot
Disallow: /
User-agent: Claude-Web
Disallow: /
User-agent: Claude-User
Disallow: /
User-agent: anthropic-ai
Disallow: /

User-agent: PerplexityBot
Disallow: /
User-agent: Perplexity-User
Disallow: /

User-agent: CCBot
Disallow: /
User-agent: Diffbot
Disallow: /
User-agent: DataForSeoBot
Disallow: /

User-agent: Google-Extended
Disallow: /
User-agent: Bytespider
Disallow: /
User-agent: FacebookBot
Disallow: /
User-agent: YouBot
Disallow: /

User-agent: Amazonbot
Disallow: /

User-agent: Applebot
Disallow: /
User-agent: cohere-ai
Disallow: /
User-agent: Omgilibot
Disallow: /
User-agent: Omgili
Disallow: /

User-agent: Meltwater
Disallow: /

User-agent: Seekr
Disallow: /

A kimásolt kódot illeszd be a robots.txt fájlba, a meglévő szövegek FÖLÉ, ezután kattints a Változtatások mentése gombra. Ezzel a legtöbb jelenleg ismert AI botnak megtiltjuk hogy bejárja a weboldalunkat.

Mi várható ezután?

A jelenlegi ismereteink alapján ez a módosítás nem fogja érinteni a Google által alakított organikus helyezéseket a találati listában, a Google bot továbbra is bejárhatja a weboldalunkat.

Viszont ha a jövőben új bejegyzést teszel közzé, akkor a fent beállított AI botok nem járják be és nem gyűjtik össze az információt róla. 

És végül a legfontosabb kérdés:

Érdemes még blogot írni 2025-ben?

Bár a szokásaink rengeteget változtak az elmúlt 2-3 évben, a blogírás még mindig nagyon hasznos és jövedelmező lehet a vállalkozásod számára. A szakmai hitelességedet továbbra is tudod vele növelni, ha hasznos és értékes tartalmat osztasz meg a saját területeden, ami érdekli az embereket. A Google pedig továbbra is rangsorolja a keresési listájában, ami lehetővé teszi hogy könnyebben rád találjanak.

Viszont már nem lehet pusztán az organikusan elért helyezésre építeni. Sokkal jobban oda kell figyelned arra, hogy aktívan a blogodra tereld a forgalmat, például a social mediáról, pinterestről vagy fizetett hirdetésekkel.

Vegyes érzésekkel fordulok az AI felé, és szerintem nem vagyok vele egyedül.

Én is szoktam használni a mindennapokban és nagyon sokszor megkönnyíti, felgyorsítja a munkámat. Mégis, számomra félelmetes hogy mire képes már most az AI, és az is, hogy mennyire nem képes tartani vele a lépést a törvényhozás. Emiatt pedig jelenleg semmiféle szabályozás nincs az etikus használatára

Ezeket gondold át weboldal készítés előtt

Weboldal készítés előtti teendők útmutató

Töltsd le az ingyenes útmutatót és tudd meg, milyen lépések előzik meg egy profi weboldal elkészítését. Akár szakemberrel dolgozol együtt, akár önállóan tervezel nekivágni.

    Elfogadom az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltakat.
    Feliratkozom a hírlevélre, hogy a későbbiekben hasznos és értékes tartalmakat kapjak.