Neked mi jut eszedbe, ha a blogolásra gondolsz?
Esetleg a 2010-es évek beauty vagy DIY bloggerei? Számomra a blogolás sokáig egyet jelentett velük. Smink értékelések, outfit fotók, személyes hangvételű bejegyzések a hétvégéről..
Ilyen volt például a népszerű Style and Blog is, amit abban az időben rengetegen követtünk.
De a blogolás nemcsak a beauty bloggerek terepe volt.
Bár erről én akkor még nem tudtam, de a vállalkozások számára egy nagyon fontos stratégiai eszköz volt már akkor is. Blogbejegyzések írásával érték el, hogy a weboldalukra folyamatosan érkezzenek érdeklődők organikusan. Ez a SEO egyik legfontosabb eleme hosszútávon.
Ha például te valamire rákeresel a Google-ben, a találatok nagy része vállalkozások által megírt blogbejegyzés lesz. Ezeknek a célja, amellett hogy információt adnak, hogy bevételt termeljenek a vállalkozás számára.
És itt felmerül a kérdés…
Te mostanában hova írod be a kérdésedet, ha valami érdekel, és gyors választ szeretnél? A Google-be, vagy inkább a ChatGPT-be?

Blogírás az AI korában
Mostanában egyre több vállalkozás találja szembe magát azzal a helyzettel, hogy az AI megjelenése óta a blogjukra érkező forgalom akár 30-60%-al visszaesett.
Ennek az oka viszonylag egyszerű.
Az AI megjelenésével nagyon sokat változtak a felhasználói szokásaink, és az emberek jelentős része már nem a Google-be írja a kérdéseit ha keres valamit, hanem egyenesen a ChatGPT-be.
Nem akarok ítélkezni.. én is gyakran neki teszem fel a kérdéseimet. És sokszor kielégítő választ is kapok, ezért van, hogy már nem keresek rá a Googleben arra, amire 1-2 évvel ezelőtt rákerestem volna.
A Chat GPT károsultjai
Van viszont a vállalkozóknak egy nagyon széles rétege, akik a rendszeres bevételt a blogjukon közzétett tartalmaikon keresztül érik el. Például szakmai cikkeket írnak, vagy személyes véleményüket osztják meg.
Mások affiliate együttműködésekből szereznek bevételt, vagy hirdetési felületet biztosítanak a weboldalukon. De olyan vállalkozók is vannak, akik a saját terméküket, szolgáltatásukat szeretnék eljuttatni a szélesebb közönséghez szakmai blogbejegyzések írásával.
A fenti vállalkozásokban egy dolog mindenképpen közös. Szükségük van arra, hogy forgalom érkezzen a weboldalukra. Korábban ez úgy működött, hogy minél hasznosabb, egyedibb cikket írtál, annál előrébb sorolta a Google.
De az AI megjelenése felrúgta az eddigi játékszabályokat…
Így teszi tönkre a mesterséges intelligencia a blogod elérését
Ha információhoz akarunk jutni akkor legtöbbször a Google helyett már inkább a ChatGPT-be (vagy Claude, Perplexity, kinek mi) írjuk be a kérdéseinket.
Sokkal kényelmesebb, gyorsabb, nem kell áttúrni 5-10 különböző blogbejegyzést, mire megtaláljuk amit kerestünk. (Bár a válaszok tartalma néha elég kérdéses, sokan mégis tényként kezelik ezeket az információkat.)
Viszont azok a vállalkozások, akik korábban a szakmai blogbejegyzéseikből szerezték a jövedelmük nagy részét, most jogosan érzik magukat becsapva és meglopva. Már nem az ő weboldalukra érkezik a látogató, hogy elolvassa az általuk írt bejegyzést, hanem az AI-hoz fordul.
És az AI megadja neki azt az információt, amit a vállalkozás sok-sok évi munkával, szakértelemmel összegyűjtött és megírt.
Vannak olyan AI-eszközök is, amelyek a válaszaik elején vagy a mondatok végén látható módon feltüntetik a felhasznált forrásokat, ilyen például a Perplexity is. Innen akár érkezhetnek is új látogatók a weboldalra, de sajnos lényegesen kevesebb, mint amennyit elvesz az AI.
Hogyan akadályozd meg az AI-t hogy felhasználja a bejegyzéseidet
Pár napja egy vállalkozó szomorú metaforákat sorolt a vállalkozásáról Instagramon. Ő eddig teljes egészében a blog cikkeiből tartotta fenn a vállalkozását. Igazából az ő szavai gondolkodtattak el engem is, és emiatt született ez a bejegyzés.
Ezeket írta:
„Úgy érzem magam, mint a nyomtatott újság az internet megjelenése után, vagy a CD az mp3 megjelenése után.”
Szomorú volt ezt olvasni.. Viszont a világ fejlődik és nekünk vállalkozóként ehhez alkalmazkodnunk kell.
Azzal az információval már nem tudsz mit csinálni, amit az AI eddig összegyűjtött a tartalmaidból, de ha a jövőben nem szeretnéd megengedni neki hogy begyűjtse és a saját adatbázisát növelje a te munkáddal, akkor a weboldaladon beállíthatod hogy az AI botok ne járják be.
És az etikus botok tiszteletben is fogják tartani.
AI botok letiltása WordPressben
Arról eléggé vegyes vélemények terjengenek, hogy érdemes-e megtiltani az AI botoknak hogy bejárják a weboldalad, vagy nem. Ezt mindenkinek magának kell mérlegelnie és vállalkozástól is függ, hogy mi a hasznos neked. Ha például termékeid vannak és szeretnéd ha minél szélesebb körben elterjedne az ismertsége, akkor nem érdemes letiltanod a botokat. De ha olyan szakmai cikkeket osztasz meg, amiknek az írásával rengeteg időt töltöttél, akkor nem valószínű, hogy hasznát veszed az AI válaszokban való megjelenésnek.
Ahhoz hogy meggátold az AI-t hogy lemásolja a tartalmaidat, a weboldalad robots.txt fájlját kell módosítanod. Ezt legegyszerűbben egy SEO bővítménnyel tudod megtenni, ha nem szeretnél a weboldalad forráskódjában matatni.
Én most a Yoast SEO bővítményt mutatom be, mert ezt ismerem és használom én is. (Ha más SEO bővítményed van, akkor is tudod követni a továbbiakat, csak keresd meg a robots.txt fájlt.)
Ha telepítetted és aktiváltad a bővítményt, akkor menj a Yoast SEO menüjében az Eszközök menüpontra. A megjelenő ablakban pedig kattints a Fájlszerkesztő szövegre.

A megjelenő ablakban kattints a robots.txt fájl létrehozása gombra. Ez legenerál egy robots.txt fájl-t, és meg is nyitja szerkesztésre. A benne lévő szövegeket ne töröld ki, és a meglévő szövegek FÖLÉ illeszd be a lenti kódrészletet.

Az alábbi kódban összegyűjtöttem a jelenleg ismert legelterjetebb AI botokat. A kód kimásolásához kattints a jobb felső sarokban kattints a kis másolás ikonra.
User-agent: GPTBot
Disallow: /
User-agent: ChatGPT-User
Disallow: /
User-agent: OAI-SearchBot
Disallow: /
User-agent: ClaudeBot
Disallow: /
User-agent: Claude-Web
Disallow: /
User-agent: Claude-User
Disallow: /
User-agent: anthropic-ai
Disallow: /
User-agent: PerplexityBot
Disallow: /
User-agent: Perplexity-User
Disallow: /
User-agent: CCBot
Disallow: /
User-agent: Diffbot
Disallow: /
User-agent: DataForSeoBot
Disallow: /
User-agent: Google-Extended
Disallow: /
User-agent: Bytespider
Disallow: /
User-agent: FacebookBot
Disallow: /
User-agent: YouBot
Disallow: /
User-agent: Amazonbot
Disallow: /
User-agent: Applebot
Disallow: /
User-agent: cohere-ai
Disallow: /
User-agent: Omgilibot
Disallow: /
User-agent: Omgili
Disallow: /
User-agent: Meltwater
Disallow: /
User-agent: Seekr
Disallow: /
A kimásolt kódot illeszd be a robots.txt fájlba, a meglévő szövegek FÖLÉ, ezután kattints a Változtatások mentése gombra. Ezzel a legtöbb jelenleg ismert AI botnak megtiltjuk hogy bejárja a weboldalunkat.
Mi várható ezután?
A jelenlegi ismereteink alapján ez a módosítás nem fogja érinteni a Google által alakított organikus helyezéseket a találati listában, a Google bot továbbra is bejárhatja a weboldalunkat.
Viszont ha a jövőben új bejegyzést teszel közzé, akkor a fent beállított AI botok nem járják be és nem gyűjtik össze az információt róla.
És végül a legfontosabb kérdés:
Érdemes még blogot írni 2025-ben?
Bár a szokásaink rengeteget változtak az elmúlt 2-3 évben, a blogírás még mindig nagyon hasznos és jövedelmező lehet a vállalkozásod számára. A szakmai hitelességedet továbbra is tudod vele növelni, ha hasznos és értékes tartalmat osztasz meg a saját területeden, ami érdekli az embereket. A Google pedig továbbra is rangsorolja a keresési listájában, ami lehetővé teszi hogy könnyebben rád találjanak.
Viszont már nem lehet pusztán az organikusan elért helyezésre építeni. Sokkal jobban oda kell figyelned arra, hogy aktívan a blogodra tereld a forgalmat, például a social mediáról, pinterestről vagy fizetett hirdetésekkel.
Vegyes érzésekkel fordulok az AI felé, és szerintem nem vagyok vele egyedül.
Én is szoktam használni a mindennapokban és nagyon sokszor megkönnyíti, felgyorsítja a munkámat. Mégis, számomra félelmetes hogy mire képes már most az AI, és az is, hogy mennyire nem képes tartani vele a lépést a törvényhozás. Emiatt pedig jelenleg semmiféle szabályozás nincs az etikus használatára.

