De mit is jelent a felhasználói élmény?
A felhasználói élmény, vagy angolul user experience (UX), nem egyenlő a webdesignnal, habár számos átfedés van közöttük. Míg a webdesign az esztétikára és a vizuális megjelenésre fekteti a hangsúlyt, addig a UX a használhatóságra, funkcionalitásra és a hatékonyságra fókuszál.
Az alábbiakban mutatok 5 tippet, amelyek alkalmazásával hozzájárulhatsz a pozitívabb felhasználói élmény megteremtéséhez.
Tartalomjegyzék
1. Egyszerűsítsd a főmenüt
A weboldalad fejlécében található menü a főmenü. Ez az, amelyet a felhasználó először meglát.
Ebbe a menüpontba csak a legfontosabb információkat rakd bele. Ha túl sok a lehetőség, az összezavarhatja a felhasználót, és esetleg anélkül hagyja el a weboldalt, hogy továbbkattintana.
A főmenüt érdemes minél egyszerűbben felépíteni, 5-6 menüpont bőven elegendő. Ha ennél több menüpontod van, akkor gondolkozz rajta, hogyan tudnád őket csoportokba rendezni. Ezt természetesen úgy, hogy az egymással releváns információk legyenek egy csoportban. Ezután pedig lenyíló menübe struktúráld át őket.
Egy másik megoldás, hogy a lábléc navigációjába teszed őket, ha a tartalom olyan jellegű. Ilyenek pl a jogi dokumentumok vagy webshopnál a szállítási és fizetési információk.
2. Nézd át a főmenü sorrendjét
A menüpontok sorrendje szintén egy fontos szempont a felhasználói élmény szempontjából.
Mivel mi magyarok balról jobbra olvasunk ezért a menüpontok fontosságának is érdemes ilyen sorrendben követni egymást. Egy egyszerűbb szolgáltatás alapú vállalkozásnál ez lehet a következő: Főoldal, Szolgáltatások, Referenciák, Rólam, Ajánlatkérés.
Egyszerűbb megtalálni a sorrendet, ha átgondolod hogy a potenciális érdeklődő milyen sorrendben olvasná el ezeket az oldalakat. Mi érdekli először, hová kattintan utána, és így tovább.
3. Vezesd a felhasználódat
Minden egyes oldalon helyezz el egyértelmű gombokat, vagy linkeket, amelyek továbbviszik a látogatót a következő lépéshez.
Például ha a főoldalon röviden bemutatod a szolgáltatásodat, akkor helyezz el egy gombot, amely továbbviszi őt a részletes szolgáltatás oldalra. A szolgáltatások megismerése után továbbirányíthatod a referenciáidra, vagy rögtön az ajánlatkérésre.
A lényeg hogy ne hagyd a felhasználód lógva, mindig irányítsd őt, oda ahova te szeretnéd hogy menjen. Szolgáltatás alapú vállalkozásnál ez a végső cél lehet például a kapcsolatfelvétel vagy ajánlatkérés, webshopoknál pedig a termékoldalak.
4. Legyen egy egyértelmű kezdőoldalad
Mindegy, hogy blogolsz vagy webshopot vezetsz a lényeg ugyanaz. Legyen egy egyértelmű kezdőoldalad amely akkor jelenik meg, ha a felhasználó beírja a weboldalad címét a keresőbe. Ha az url beírása után csak termékek, vagy blogbejegyzések jelennek meg, az összezavarhatja a felhasználót.
Természetesen ismert márkáknál ez máshogyan van, az ő kezdőoldalukon termékeket látsz, de ez amiatt van mert nekik már van egy márkaismeretségük. Mindenki tudja kik ők, mit csinálnak, ezért nincs szükség bemutatkozásra.
De egy kisvállalkozásnak be kell mutatkoznia. Ahhoz hogy a felhasználód ne zavard össze, a kezdőoldalon egyértelműen le kell írnod, hogy ki vagy és mivel foglalkozol. Ha ez számára is világossá válik, akkor már ennek tudatában kezd el böngészni az oldaladon.
5. A legfontosabb információkat helyezd a weboldalad tetejére
Hajtás feletti résznek hívjuk a weboldalnak azt a részét amely a weboldal betöltésekor megjelenik. Ez egy nagyon fontos szakasz, mert az első benyomás ezen a ponton alakul ki a felhasználóban.
Ezt a részt a lehető leghatékonyabban érdemes kihasználni. Sokan csak egy nagy borítóképet helyeznek el itt, vagy egy nekik tetsző idézetet. De ebből nem derül ki a felhasználó számára hogy hová keveredett, ráadásul SEO szempontból sem előnyös.
Ezen a részen röviden egy címsorban és esetleg egy alcímben foglald össze, hogy mivel foglalkozik a vállalkozásod és kiknek nyújtasz segítséget. Ebbe a címsorba ajánlott releváns kulcsszavakat is belecsempészni, természetesen emberi nyelven megfogalmazva.
Ha a fenti 5 tippet alkalmazod a weboldaladon, akkor már egy nagy lépést tettél a pozitív felhasználói élmény kialakítása érdekében.
Ezzel segíted az oldalad látogatóit, hogy könnyebben és gyorsabban jussanak hozzá a nekik szükséges információkhoz. De segíted a saját vállalkozásodat is, mert ha pozitív érzést keltesz a felhasználókban, akkor nagyobb eséllyel térnek vissza újra és újra a weboldaladra.